TZH

TZH

Reformjavaslat

2019. január 05. - SÜSÜ1

Senki sem tökéletes, de korrumpálódott politikai elitünk nem érdekelt abban, hogy társadalmunk megerősödjön, a gazdaságunk tartós fejlesztéséhez szükséges tudással pedig nem rendelkezik. Így a létfontosságú változások elindítása nem is várható el tőlük. Az eddigi bel- és külpolitikai, valamint globális gazdasági kihívásokat pedig, amiket sokszor hibáztatunk, egy jó vezetésnek meg kellett volna tudni oldania. A kialakult helyzetért minden eddig kormányt alakító pártot felelősség terhel. Ártalmas tetteikért és mellékfogásaikért pedig még egyszer sem kértek bocsánatot. A következő sorok elolvasását különösen azoknak ajánlom, akik az elmúlt három évtized történései után még mindig pénzt mernének bízni a magyar politikusokra és pártjaikra.

Az ország érdeke a minél több tanult gyermek. A gyermekek érdeke a boldog gyermekkor és az életre való megfelelő felkészítés (nyelvtudás, felelősségteljes felnőtté nevelés, szakmák). A szülők érdeke gyermekeik gondos felnevelése. A nagyszülők érdeke - bármit is mondjon a lelkész és a pap, a politikus meg a polgármester – a boldog unokák és a művelt, tehetős, felelősségteljes, szociálisan érzékeny felnőttek. Az erős és tehetős közösségek, a falvak, városok, a gazdaság, az állami és nem állami cégek érdeke és működésük feltétele a sok boldog és tanult gyermek. Nem a politikusokba, nem a kormányba kell bizalmat és időt fektetni, hanem a gyermekekbe és az oktatási intézményeinkbe.

Elsőnek tehát itt a cél: a magyar gyermekek felneveléséhez és tanításához szükséges feltételek biztosítása. Miután ezt a többpártrendszer és az azt leépítő orbánizmus nem fogja megvalósítani, milyen demokratikus irányítási formától és kiktől várhatnánk el az ehhez szükséges reformokat?

 Magyarországon 1000 év alatt egyedül a városi tanácsok tudták folyamatosan biztosítani a gondjaikra bízott települések gazdasági, társadalmi és politikai fejlődését, sőt, virágzását. A közösség erősítését szem előtt tartó, különböző céheket képviselő mesterek, kereskedők stb. az élet és a munkavilág minden területéről származó tudásuk és tapasztalataik alapján, az altruizmus és a hatékonyság között egyensúlyozva irányították a város életét. Tehát a mohó és erőszakos dilettantizmussal szemben most a felelősségteljes szakértelmet kell választanunk. A ma magukat szakpolitikusoknak hívó emberek inkompetenciáját: a szakértelem, az elhivatottság, kitartás és fantázia hiányát az elmúlt három évtized történései tanúsítják. A régi városi tanácsok példájára új, egyetemes országgyűlésünket a társadalom (gyermekek, szülők, nyugdíjasok), az oktatás (az általános iskoláktól az egyetemekig), a szakszervezetek, a mezőgazdaság, ipar, az egészségügy, a pénzügyi szektor, a rend- és honvédelem, a főváros, a megyék, az egyes határon túli magyar területek, a különböző kamarák és egyházak által jelölt, sorsolással kiválasztott küldöttekből kell összeállítani, szó szerint véve a köztársaság ideáját. Tehát a megoldás mi magunk vagyunk, a helyzet rendezését csak magunktól várhatjuk.

Az országgyűlési üléseken való kötelező részvétel alól csak a kiskorú küldöttek mentesülnek. Az új kormány tagjait az országgyűlés saját tagjai közül szintén sorsolással választja meg. A jelen helyzetből okulva, a korrumpálódás veszélye miatt az országgyűlés és a kormány minden tagjának pozícióit évente kell sorsolni. A folyamatos és hatékony munkavégzés érdekében egy szakfeladatot egyszerre két küldöttnek kell ellátnia. A küldöttet a munkaév első felében betanítja az előzőleg sorsolt küldött, a munkaév második felében pedig ő tanítja be az utána kisorsolt küldöttet (1. ábra).

Választási reform elv

  1. ábra. Az országgyűlési küldöttek és a kormánytagok hatékony és felelősségteljes működését, illetve a soron következő küldöttek hatékony betanítását biztosító, a szakembereket állandóan forgató kollegialitás módszerét szemléltető ábra. Egy nyíl egy félévet jelképez. A feladat nehézsége miatt legelőször két küldöttet kell egy pozícióba sorsolni. A soron következő küldöttet a betanítás miatt már a munkaév első féléve végén ki kell sorsolni.

A két küldött közösen sokkal hatékonyabban tudja ellátni pozíciójuk feladatait az országgyűlésben és azon kívül, felügyelik egymást, illetve bármilyen probléma felmerülése esetén a rendszer rugalmasságából eredően könnyen pótolhatók. A munkaév végén a küldött beszámol és átadja helyét, amire aztán legalább öt évig nem jelölhetik újra. Nyáriszünet nincs, csak betegszabadság van. A szakembergárda folyamatos forgatása állandó párbeszédet, személy-, vélemény- és tapasztalatcserét biztosít az irányítás és az irányítottak között, ez pedig ésszerű politikai és nemzetgazdasági döntéseket eredményez. A küldött felelősséggel tartozik döntéseiért. Az elmúlt 30 év botcsinálta országvezetése (bal oldalt) és a szakértői kormányzás (jobb oldalt) közötti alapvető különbségeket a 2. ábra szemlélteti:

rendszerösszehasonlítás

  1. ábra. Az 1989 után 4 évente produkált kormányzati teljesítményt (balra) és a szükséges reformokkal bevezetett, 1 éves személyváltásokkal működő, előrevetített szakértői kormányzási eredményt (jobbra) összehasonlító ábra.

A gyors és nagyon olcsó jelöléses-sorsolásos rendszer következtében az országgyűlésben és a kormányban jelentősen növekedni fog a nők aránya, a küldöttek évenkénti cseréje és a küldöttség utáni kötelező 5 év kihagyás pedig lehetővé teszi, hogy ne csak az egyes ágazatok felső vezetésének tagjai kerüljenek jelölésre, hanem a hierarchia alsóbb szintjein jól teljesítő szakemberek is. Így egy évig az előző évben még a rendszerben dolgozó emberek hozhatják meg a saját szakterületüket érintő döntéseket, mielőtt ismét visszakerülnének a rendszerbe. A kormányzati munka minőségét a jelölők és a küldöttek szakértelme biztosítja; ha pedig előfordul, hogy valaki egy év alatt rossz munkát produkál, azt a soron következő küldöttek könnyen javíthatják. A szakemberek megteszik a tőlük elvárható legjobbat. Bennük nem kell "hinni". Ők tudnak. A munkájukért járó magas bérek pedig stabilizálják a középosztály helyzetét. Ez a rendszer megerősíti közösségeinket és eltiport önbecsülésünket; sikeresebbek leszünk. Az életünk boldogabb  és nyugodtabb lesz. Ezen kívül valóban minden magyar állampolgárnak kézzel fogható lehetősége lesz arra, hogy tevékenyen résztvevője legyen az ország irányításának úgy, hogy közben ne szemtelenedjen el, mint mostani politikusaink.

A megyék és a városok maguk döntenek arról, milyen módon oldják meg önkormányzataik és tisztségviselőik megválasztását; pénzt nem kapnak rá. Az Európai Parlament jelenlegi magyar tagjait le kell cserélni.

A hatalmi ágak egyensúlyát vissza kell állítani. Az esküjükkel ellentétben a mai rendszerrel kollaboráló bírák stb. esetében a kamaráknak kell dönteniük.

 

            Oktatási, társadalmi, gazdasági reformok

            A szükséges reformok magától értetődők és igen egyszerűek. A családokról le kell venni anyagi terheik egy jelentős részét:

Az ország saját és az Európai Uniótól kapott forrásait a gyermekszegénység megszüntetésére és a gyermeknevelésre kell fordítani: minden gyermek nevelésének költségét 18. életévének betöltéséig az állam és az önkormányzatok vállalják fel. A nyugdíjas rászorulók élelmezését és ellátását szintén biztosítani kell. A középfokú képzés végéig minden gyermeknek biztosítani kell legalább két nyelvvizsga és minél több szakma megszerzésésének lehetőségét. Ennek érdekében számukra a legjobb tanulási körülményeket kell biztosítani. Ez magába foglalja a teljes oktatási reformot, illetve angol, német, spanyol, orosz, kínai stb. ajkú tanárok alkalmazását, laborok, tanműhelyek, diák- és tanárszállók, konyhák és étkezdék, könyvtárak, iskolai sportlétesítmények, távfűtéshálózatok stb. kialakítását, felújítását (a nyugdíjasotthonok esetében hasonló módon kell eljárni). Az iskolákban legyen orvosi rendelő -lehetőség szerint saját orvossal és asszisztenssel-, rendőri szolgálat és karbantartó személyzet is. A felsőoktatási intézmények finanszírozását ehhez hasonlóan az államnak és az önkormányzatoknak kell ellátniuk. A magyarországi egyházak minden erejükkel támogassák az új oktatási rendszer működését. A pedagógusok bérét meg kell emelni és folyamatos továbbképzésüket is biztosítani kell. Minden gyermek ruháztatásának és gyógykezelésének költségeit vegyék át az önkormányzatok és az állam. Ennek érdekében cipő- és ruhagyárakat stb. kell létesíteni, az egészségügyet pedig meg kell reformálni. Haza kell hívni minél több magyar orvost és ápolót: fizetésüket nyugat-európai szintre kell emelni.

A gyermekek után járó segélyeket a gyermek iskolába kerüléséig nagyrészt élelmiszerben, ruházatban  kell folyósítani, iskolába kerülésétől kezdve tanszerben is. Az esetleges pénzbeli segély a gyermekek tanulmányi eredményével legyen arányos. Ha egy családban több gyermek iskoláskorú, akkor a folyósított segély összege a gyermekek közös tanulmányi átlagával legyen arányos. Ez a hátrányos helyzetű családok számára kellő ösztönzést jelent arra, hogy minden szabadidejükben gyermekeik tanulását segítsék. A hátrányos helyzetű tanulók nyugodt és felhőtlen tanulási körülményeit szükség esetén biztosítani kell.

A könnyebb munkavállalás és a települések elérhetőségének javítása érdekében modernizálni kell a vidéki úthálózatot és a teljes magyar vasúthálózatot. El kell érni, hogy ennek a borzasztóan hegyes-völgyes országnak egyik tetszőleges végéből a másikba pár óra hossza alatt el lehessen robogni vonattal. Az országon átmenő nemzetközi teherforgalmat szintén a vasútra kell terelni. A modernizációhoz szükséges infrastruktúrát (pl. cipő-, cukor-, konzerv- és cementgyárak) ki kell építeni. Minden adófajta mértékét az európai átlagnál jóval kisebb szintre kell csökkenteni. A gazdasági szektor és a közélet legvagyonosabb szereplői számára adókedvezmények fejében lehetőséget kell nyújtani az ország oktatási és kulturális életének támogatására. Az összeg felhasználási módjáról (pl. kórházi műszer adományozása, épületszárnyak építése, felújítása, stb.) az adományozó dönt.

A gyermekek és rászorulók étkeztetését az államnak és az önkormányzatoknak nagyrészt saját termelésű élelmiszerrel kell megoldani. Ennek érdekében az önkormányzatok gyermeknevelési- és mezőgazdasági termelőszövetkezetekbe is tömörülhetnek, akár határon túli magyar ajkú települések bevonásával is. Így a határon inneni és túli települések között lehetőség nyílik a mainál sokkal szorosabb kapcsolatok kialakítására, nem csak termék- és élelmiszer-, hanem tudás-, időszakos diák- és tanárcserék keretein belül is.

Az ellátó-infrastruktúra kiépítése és működtetése huzamos ideig nagyszámú munkaerőt fog megkívánni.

 

A befolyó adókon és EU-s támogatásokon kívül milyen anyagi források fordíthatók az oktatást biztosító és kiszolgáló infrastruktúra kiépítésére és fenntartására?

A szükséges tőke jelentős részét az elmúlt 30 évben kormányzó pártok politikusaitól, az általuk kinevezett felső vezetőktől és családtagjaiktól kell behajtani. A fent említett személyek kollektívan okai a Magyarországon jelenleg uralkodó állapotoknak. Ha az adósságok behajtása külön-külön túl hosszadalmas lenne, akkor a szakértőkből megalakított Országgyűlésnek egy összegben kell megállapítania a tartozást. Ezt behajthatatlanság esetén el kell adni erre szakosodott cégeknek. Az eddigi kormánypártoktól és köreiktől visszamenőlegesen vissza kell szerezni az eddig kapott pártámogatási összegeket, ingatlanokat, intézményeket és cégeket, illetve kiindulási alapként az eddig kapott EU-s támogatások körülbelül 70 %-át.

A 2010-es hamis országgyűlési képviselői- és miniszterelnöki eskü után a politikusi körökhöz tartozó személyek által szerzett mindennemű ingatlan, földterület (és visszamenőlegesen az értük kapott minden EU-s támogatás), élő állat, ipari létesítmény stb. az illetékes önkormányzat tulajdonába (amennyiben a már nem a mai és az elmúlt garnitúrák emberei dolgoznak ott).  Politikusainkat meg kell tanítani arra, hogy ők is közülünk, a lenézettek közül valók és nem szégyen a mi életvitelünk sem.

Az oktatási és ellátórendszer részét képező állami és önkormányzati ingatlanvagyon elidegeníthetetlen, az általa termelt felesleges tőke is csak helyi fejlesztésekre, stb. használható fel, egyfajta biztonsági hálót képezve a mai, magával nagy rizikót hordozó bankrendszerrel szemben. A megszüntetett természetvédelmi területek védelmét vissza kell állítani.

A magyar alsó- és középréteg megerősítése érdekében újra fel kell állítani a magánnyugdíjpénztárakat, a belőlük kivett pénzt pedig a politikusok vagyonából nagyrészt pótolni kell. A devizahitelesek még fennálló tartozásait el kell engedni, a trafikrendszer kiépítésének károsultjait kompenzálni kell, a műszakpótlékokat pedig vissza kell állítani. A munkáltató-munkavállalói viszonyt újra kell szabályozni, a rendőrök fizetését is az európai átlag fölé kell emelni, illetve minden köztörvényes bűncselekmény eredményes felgöngyölítéséért (és menekülő bűnözők elfogásáért) kapjanak jutalmat. Adóreformot kell végrehajtani: minden adófajta mértékét az európai átlag alá kell csökkenteni.

A felvázolt rendszer nem tökéletes, de a mostaninál sokkal jobb. A főbb pontok bármelyikének megvalósítása látványos javulást okoz majd.

 

Utószó

A figyelmes olvasó több helyen is magára ismerhetett és biztos megrettent a rá váró feladatok nagyságától és nehézségétől.

A következőkkel tudlak bátorítani: nagy bajban vagyunk és senki más nem fog segíteni rajtunk.  Ezt az egészet addig folytatják, amíg megálljt nem parancsolunk nekik. Akárhogy is sikerült nekik az önbecsülésed romba dönteni, ha ezt a néhány oldalnyi szöveget felfogtad, már sokkal rátermettebb vagy náluk a kormányzásra. Meg kell csinálnunk, meg tudjuk csinálni. Közöttünk több a tanult, a tapasztalt és okos ember, mint az elitünk között. Vész esetén nekünk van több nagydarab, kopasz és a rendszert szolgálóknál sokkal rendesebb testépítőnk és az unokáját dühödten védő nagymamánk és nagypapánk is, csak szólnunk kell nekik.

 

Tóth Zoltán Henrik

okleveles történész

A bejegyzés trackback címe:

https://tzhun.blog.hu/api/trackback/id/tr1214527526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.03. 09:04:12

"újra fel kell állítani a magánnyugdíjpénztárakat"

Visszaállítani egy működésképtelen, hatékonytalan rendszert? Minek?

"kormány tagjait az országgyűlés saját tagjai közül szintén sorsolással választja meg"

Ez már 2500 éve se működött. Az ókoriak is felismerték, ez csak egyes pozíciókra alkalmas, nem mindenre.

"minden tagjának pozícióit évente kell sorsolni"

Magyarul nem lesz kormányzás. 1 év kevés bármilyen hosszútávú elképzeléshez. A mai rendszer hibája éppen az, hogy minden csak 4 évre van számolva. Ezt NÖVELNI kellene, nem csökkenteni.

"minden gyermek nevelésének költségét 18. életévének betöltéséig az állam és az önkormányzatok vállalják fel. A nyugdíjas rászorulók élelmezését és ellátását szintén"

S ki adja erre a pénzt?

"A gyermekek és rászorulók étkeztetését az államnak és az önkormányzatoknak nagyrészt saját termelésű élelmiszerrel kell megoldani."

Próbálom elképzelni, amint pl. a budapesti V. ker. élelmiszert termel... felássák a Kossuth teret és krumplit ültetnek?

hadza 2019.01.03. 12:59:32

Naiv Jószándék.
Az egyéni motivációk különbözőek.
Az okosabbak ki akarják használni a többieket.

nemecsekerno_007 2019.01.05. 15:44:01

Már az első mondatod buktad, a kormány gyakorlatilag arra törekszik 2010 óta, nyílván több kevesebb sikerrel. Esetleg az állandó ellenállás helyett akár segíthetnél, még ha Orbán maga a sátán is gondolj arra, hogy az országért teszed.
Amúgy a kormány egy elég liberális gazdaságpolitikát folytat, amennyire ezt a nyugdíj- és az eü-rendszer megengedi. Ha szeretnéd, hogy még liberálisabb legyen és gyorsabbak a reformok akkor beszéld meg a nyugdíjasokkal, hogy mennyit hajlandóak engedni az életszinvonalukból az unokájuk magasabb netója érdekében. De mondhattam volna a külföldön dolgozók kieső járulékait is, amit mi fizetünk helyettük.

Alick 2019.01.05. 16:02:12

"újra fel kell állítani a magánnyugdíjpénztárakat"

Minek? nem kevés önkéntes nyugdíjpénztár működik, piaci alapon, nem az állami nyugdíjalapokból kimutyizva.

Egyébként "demokrácia" helyett inkább tudásalapú meritokráciára lenne szükség.

kgaba82 2019.01.05. 18:47:45

Úgy látom lassan minden magát olvasottabbnak tartó naív idióta blogírásba fog.
Ráadásul, ha ez még nem lenne elég, mindegyiknek van valamilyen képtelen (kormányt a képviselők közül válasszák?), egyébként fontossági sorban rohadt hátul álló ötlete, amit már az első posztjából sem hagyhat ki.
Mert mi is lenne velünk, ha nem tenné rögtön nyilvánvalóvá mekkora szellemi géniusszal van dolgunk és hogy hálásak lehetünk az égnek, hogy elküldte a várt szabadítót. Hallelujah

Billy Hill 2019.01.05. 18:58:51

@kgaba82: Anno az államvizsgán mondta egy kedves évfolyamtársam, hogy a polgármestert a belügyminiszter javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki. Nem ment át. Pedig ha blogot írna, most felvethetné, hogy érdemes lenne megfontolni!

anyadmajma 2019.01.05. 19:06:43

@maxval balcán bircaman: mi van, te hazaáruló bolsevik geci birka, egymás után írod a faszságaidat?
Hogy vannak az arabok? még mindig kevesebbet kérnek, hogy leszophasd őket? te balfasz:)

Jakab.gipsz 2019.01.05. 19:23:27

Tisztelt Tóth Zoltán Henrik

okleveles történész ! A kétségbe vonhatatlan jó-szándékodon kívül nem sok eszed van, irány a könyvtár. Azért javaslom ezt, mert nem csak technológiai utasítások működtetik a társadalmat.

enrikokaruszo 2019.01.05. 20:47:21

a végén döbbentem meg, én egy olvasott 15évesnek saccoltam

csakférfi 2019.01.06. 06:42:43

@Jakab.gipsz:

"Minden államformát a benne domináló jellemek határoznak meg. A timokratikus államokban az indulat uralkodik, ezt követi a vágy. A helyes azonban az amikor az ész uralkodik, és az csak az arisztokratikus államban valósulhat meg. A demokrácia azért nem jó mert abban a nép uralkodik és a népet elsősorban a vágyai vezérlik. A demokráciában mindenki a vágyainak él, ezért teljes a káosz és a rendezetlenség. Pedig, mondta Platón, nem minden vágyat kell kielégíteni: vannak szükségszerű és nemszükségszerű vágyak, és csak az előbbiek kielégítése válik hasznunkra. a többi vágyat fegyelmezni kell, mert ártalmasak a lélekre nézve.

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Állam_(dialógus)

Járunk körbe-körbe ujra és ujra elkövetjük ugyanazon hibákat.
Modern? társadalom?.....ember?....gondolatok?
Ne nevettess!
Ennyi idiótát még sosem hordott a föld a hátán.
Még posztolnak is!
Kőkor....csak nem barlangban lakunk,hanem felhőkarcolóban és metropoliszokan.

csakférfi 2019.01.06. 06:52:31

A posztolónak.......

"Szókratész válasza az, hogy az igazán jó uralkodó nem anyagi javak sem a becsvágy kedvéért uralkodik, hanem azért, mert nincs nálánál megfelelőbb ember, akire ezt áthárítaná. Az igazi uralkodó kényszerűségből uralkodik: „Azt hiszem, ha az állam csupa jó emberekből állna, az mind azért tusázna egymással, hogy ne uralkodjék.”[3]

A következő részben Szókratész kimutatja, hogy igazságosság nélkül még egy csupa rablókból álló állam sem működne: az igazságtalanság széthúzást, gyűlöletet, ellenségeskedést szül. A végkövetkeztetése az első könyvnek az, hogy "sohasem előnyösebb az igazságtalanság az igazságosságnál".[4]"

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Állam_(dialógus)

Leírták ezeket már évezredekkel ezelőtt,amit most saját gondolataidnak hiszel.
Tudós lennél?
:)

Sir Galahad 2019.01.06. 09:21:07

Mindenki gyepálja a szerzőt - okkal, mert már az alapötlet is hülyeség, pláne némelyik konkrét javaslat. De azért jók is vannak. Azt például támogatnám, hogy a gyerek után járó támogatást kössék tanulmányi eredményhez és ne pénzben adják.

enrikokaruszo 2019.01.06. 10:31:12

@Sir Galahad: és rögtön párezer iskolarendőrnek is lesz munkája, jó ötlet:)

csakférfi 2019.01.06. 10:33:28

@Sir Galahad:
Akkor mi lenne?
Ha a tanulmànyi eredmény szàmítana ?
A gyerek tanulna?
Most tanulhatna,ha belàtàsa lenne hogy többet keres majd év..vagy évtizedek mulva.
Addig amíg a médiàban és az interneten....bitcoinmilliàrdosok....X-faktoros vonyítások.....celeb ugri-bugri....wiskys rablòk......sztàrok.
Addig ne àltassuk màr magunkat.....mi szülök!
:)

Jakab.gipsz 2019.01.06. 10:41:53

@Sir Galahad: Fején találtad a szeget !

"Azt például támogatnám, hogy a gyerek után járó támogatást kössék tanulmányi eredményhez és ne pénzben adják."

Így igaz. Azért is igaz mert mi azt már tudjuk amit a görögök még csak megsejtettek, vannak egyetemes természeti törvényeink, olyanok amelyeket csak megtanulni lehet.

Például a féktávolság amely mindenkire és mindenre vonatkozik, legyen az bicikli vagy autó, mint tárgy vagy élőlény zsidó cigány vagy magyar sőt még a pirézek gyerekeire is.

Féktávolságon belül az autó, bicikli nem tud megállni, mert lehetetlen!

Aki pedig mást mond, például az emberi jogokról vagy a jog-államiságról, kiindulva magyarázza az egyetemes törvényeket: az hazudik.

SÜSÜ1 2019.01.06. 11:04:36

Tisztelt Olvasók!
A Reformjavaslatot két okból írtam: egyrészt, érzem, hogy baj van és szerintem ezek lehetséges és működő megoldások (Mi hülyeség és mi nem az? És ma?), másrészt azért, hogy beindítsa az agyakban a kis kerekeket.
Biztos, hogy léteznek már az enyémnél jobb ötletek is; gondolkodjunk, keressünk megoldást, beszélgessünk, vitatkozzunk róluk, aztán végre cselekedjünk!

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!

TZH

MEDVE1978 2019.01.06. 11:38:31

Mondjuk sok helyen nem elég konkrét. Kit sorsolnak? Én - saját képességeim ismeretében - nem lennék semmiképpen mondjuk kultuszminiszter. Teljesen mást és radikálisat gondolok a kultúráról és az egyes dolgok értékességéről. Másrészt vannak olyan ismerőseim, akik helyett egy Caligula féle ló is jobb döntéseket hozna mondjuk gazdasági miniszterként stb.
Van olyan éle az egésznek, mint mondjuk az önkormányzatiság és a szubszidiaritás, ami elég kihegyezetten megjelenik. Egy nagy baj van, a túlzott önkormányzatiságra felhúzott rendszer elaprózodott és döntésképtelen lesz. Elméleti példaként lehet, hogy egy országnak egy új repülőtér kellene, mert az mondjuk 10 évet követően évente átlagosan 1%-al emeli a GDP-t. Mivel átlagosan, ezért az ország 5 megyéjében 3%-al, a másik 15-ben pedig 0,25%-al. Amikor megkérdezik a népet, hogy támogatja-e a javaslatot vagy inkább költsük cirkuszra, a 15 megye cirkuszra fog szavazni, hiszen neki annyira nem biznisz. Hasonló - nem mindenki nyer játszmák - napi gyakoriságúak.

A jelenlegi rendszerrel pont az a baj, hogy rövidtávú, egy egy éves váltás tovább súlyosbítaná a helyzetet. Mindenki lopna - ez kulturális örökség - és egy pillanat alatt akarna meggazdagodni, mint a régi balatoni vendéglősök, akik irreálisan drága és rossz ételt szolgáltak fel, nem törődve a szolgáltatás erodálásával.

A többi dolog meg igazából egy problémafelvetés / közhely gyűjtemény, amit mindenki lát, de a "jó minőségű iskolát mindenkinek" felkiáltás önmagában nem produktív. Az állam, így a magyar állam működtetése is egy olyan helyzet, ahol korlátozottan állnak rendelkezésre az erőforrások és ezek elosztásáról kell dönteni. A közhelyfelsorolás, amit a cikkíró említ, sokszoros erőforrást kívánna. Ilyenkor jön képbe az elosztás módszertana, az értékválasztás, mi az értékesebb nekünk? Hogy Mari néni (90) tudjon karácsonyi ajándékot venni az unokáknak? Vagy hogy Mari nénit ne az első éves rezidens diagnosztizálja, amikor szívrosszulléttel kórházba kerül? Esetleg, hogy Mari néni unokáját ne egy anno közepes tanuló, másra nem jó, kontraszelektált alkoholista tanítsa?. Ennek az egyensúlyát hívják kormányzásnak.

Bár papíron nagyon jól hangzik a "gonosz politikus, aki ellopja, majd visszaadja" elmélet, ez nem nagyon működik olyan feltételek mellett, amit ma jogállamnak neveznek. Sajnos a jogállam amellett, hogy szép lehetőségeket és jogbiztonságot is ad bizonyos fokig, ennek az áraként megkéri azt, hogy ha a gonosz politikus elég ügyes és trükkös, akkor nem bizonyítod rá, hogy ő lopta el azokat a pénzeket.

SÜSÜ1 2019.01.06. 11:51:54

Nehezen, de felismerhető a felelősség leosztása egészen a jelölő szervezetig/intézményig stb. Nem kívánnám leszabályozni, szabadon oldják meg.

Ugyanígy elosztanám a felelősséget odafent. Egyformán bűnösök, ezért lenne egyszerűbb és gyorsabb egyben elintézni.

MEDVE1978 2019.01.06. 12:30:12

@SÜSÜ1: Csakhogy ez nem vezet sehová. "Egyformán bűnösök". Utána kell olvasni a magyar szocializációnak korrupciós ügyekben. Sőt az egész korrupciós kérdéskörnek még van egy európai kontextusa is, észak-dél, kelet-nyugat tengelyen is értelmezhetően. (Magyarul, ha nyugatról kelet felé mész nő az általános korrupció, ha északról dél felé mész Európában, szintén korruptabb országokat találsz).
Ezek az emberek nem azért korruptak, mert gonosznak születtek, hanem azért, mert a magyar környezet erre "készteti" őket.

Azt alá tudom írni, hogy az Orbán kormány ebben kiemelkedik, mivel intézményesítette a korrupciót. Ennek egyik megvalósulása a NER, a másik az ezt lehetővé tevő jogszabályi és intézményi keretek. A NER lényegében EU viszonylatban maga a korrupció, hiszen kimondja, hogy a magyar tőkét, a magyar tőke arányát kell növelni, míg egy EU gondolkodásban az ilyesmi szabályellenes. Az igazi negatívum ezt illetően inkább az, hogy a NER keretében a haverok gazdagodnak meg és nem valamelyik piaci alapon erre megérett magyar cég. De az egész gyökere ugyanott van: korruptak voltak Antallék, Hornék, Gyurcsány-Bajnaiék is. Anno Bajnai - aki szerintem az egész bagázsban a rendszerváltás óta gazdasági szempontból a legképzettebb, baloldali-liberális gazdaságpolitikai elvek mentén a legjobb miniszterelnök volt - idején dolgoztam egy állami cégnek. Még 2010 elején kaptunk egy olyan pénzt a parlamenttől, amit egy látszatfeladatra kellett volna kiosztanunk egy szállítónak. De előtte is voltak történetek olyan vezérigazgatóval, aki bejáratos volt minden párthoz és véletlenül az egyik milliárdos ügyletben az a szállító nyerte a közbeszerzést, akivel ő volt jóban...
A korrupció a magyar gondolkodásmód és gazdasági interakció része. Ezt figyelembe kell venni minden új rendszer "kitalálásánál is".

csakférfi 2019.01.06. 12:36:01

@SÜSÜ1:
:)
Kevés a jòszàndéku ember!
Kevés...volt
Kevés lesz
Mindazonàltal a cselekvésunk korlàtozott.
4 évente-re.
:)

Sir Galahad 2019.01.06. 13:15:02

@csakférfi: Akkor az lenne, hogy a szülő ösztönözné a gyereket, hogy tanuljon. A hátrányos helyzetű családokban ennek a hiánya a legnagyobb gond. Vannak ott is jó képességű gyerekek, csak kellene hozzá a szülői bíztatás, odafigyelés. Így meglenne hozzá az anyagi érdekeltség, több pénze maradna a szülőnek mondjuk cigire.

élhetetlen 2019.01.06. 17:29:10

@Sir Galahad: „Azt például támogatnám, hogy a gyerek után járó támogatást kössék tanulmányi eredményhez„. Csak megint kifelejtettél valamit. Azt, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek, akiknek a szülei képességeik hiányában nem tudnak segíteni a tanulásban, azok kapják meg azt a plusz tanulási segítséget, hogy másnapra készen mehessenek suliba. Mert enélkül megint jön, a hát nem hozta a szintet, kár belé. Tudom, te olyan zseniális voltál, hogy soha nem kellett, hogy segítsenek a szüleid. Képzeld el, én is. De, mikor az öcsém hazajött, hogy nem érti a százalék számítást, akkor leszámoltam a 100 szál gyufát, és elmagyaráztam. Neki nem ment magától, pedig nem hülye. Ha olyan családba ment volna haza, ahol senki sem tudja, akkor úgy marad. Te meg csak az eredményt néznéd. Gratulálok.

Jakab.gipsz 2019.01.06. 17:34:14

T. @SÜSÜ1: Te most csak figyelj és tanulj, és ne érezd magad kényelmetlenül.

@csakférfi: És te se, azért mert amiről írok és beszélek a mögött, egy szörnyen nehezen érthető matematika van, mindazonáltal, hogy a kiindulópont roppant egyszerű, mint egy faék, a későbbiek során kisiskolások és szakmunkások is könnyedén megérthetik, ma még a bizonyítási procedúrát nem ismeritek, igen ez az ami szörnyen nehéz, maga a levezetés. Nehezebb mint a Fermat-tétel. Ugyanis korunk rákfenéje a neoliberalizmus egy fatális és banális tévedések sorozata révén, válhatott csak elfogadottá. ismeritek a sztereotípiát, "igen igen a demokrácia nem tökéletes", csakhogy nincs helyette más társadalom szervezési módszertan, ugyanis az ellentettje a diktatúra.

Nos, ez szamárság, azért mert ha a demokrácia, és a tolerancia továbbá a liberális gondolkodás, fogalma külön-külön, paradoxon, akkor egymásra rétegezve, felerősítik egymás negatívitását.

Nem pedig kioltják egymás hibáit, mint ahogyan ezt sokan tévesen prédikálják.

Korántsem véletlenül nevezem sátánfajzatnak Sorost ezt a lelketlen kufárt, és agyrémnek az általa szorgalmazott: politikailag korrekt nyitott társadalmat.

élhetetlen 2019.01.06. 17:47:17

@nemecsekerno_007: Már megint az agymenésed. „mennyit hajlandóak engedni az életszinvonalukból az unokájuk magasabb netója érdekében”. Áruld már el, hogy ki ígérte neked, hogy az így lemondott nyugdíjból az unokádnak lesz több a nettója, és nem egy másik, külföldön épített, a VIP lelátóban szaunával rendelkező stadion épül? Ha általános nyugdíjelvonást akarsz, akkor magyarázd meg, hogy akinek nincs unokája, az miért mondjon le bármiről is a te unokád érdekében. Ha nem általános, akkor felejtsd el ezt a baromságot, és add oda a nyugdíjad egy részét az unokáidnak, és máris megoldva minden. Igen, vannak emberek, akik képesek érveket megérteni, de te nem tartozol közéjük. Ezt is feleslegesen írtam, mert te úgy maradsz. Sajnálatos tény, de tény.

csakférfi 2019.01.06. 17:55:26

@Sir Galahad:
@élhetetlen:
:)
Ideàkat kergetünk a gyerekeket és szüleiket illetöleg.
Az "élet" meg bebizonyítja mennyire hülyék vagyunk.

Sir Galahad 2019.01.06. 18:02:41

@élhetetlen: Na, pont ez a szülő dolga: üljön oda a gyerek mellé, ha kell, tanuljon vele. Ha ostoba hozzá, fogadjon mellé tanárt vagy vigye tanodába. Ha meg tesz az egészre, bukja a pénzt.

élhetetlen 2019.01.06. 18:17:28

@Sir Galahad: Most már hülyébbnek látszol, mint gondoltam. Hátrányos helyzetű. Nem, a szülő nem tud segíteni. Nincsen pénze tanárt fogadni, örül, ha enni tud adni a gyerekének. Milyen ingyenes tanodákat tudsz vidéken, mondjuk falvanként? Az állam feladata lenne, hogy három éves kortól, legalább a harmadik osztályig, amíg megtanulnak tanulni, biztosítsa az egyébként nem létező feltételeket ezeknek a gyerekeknek, utána lehetnek elvárások. Nem érted, ugye?

csakférfi 2019.01.06. 18:23:31

@Jakab.gipsz:
Matek?

"Platón egyik öregkori művében, a Törvényekben egy újabb ideális állam elméletet vázolta fel. A változtatás az előbbi elképzelése szerint az volt, hogy az államot többé nem a filozófus királyoknak kell kormányozniuk, hanem a törvényeknek. A polgárok tanítómesterei is a törvények lesznek."
Wiki Platòn címszò.
Ez a bölcs ember idösen ràjött , mennyire fontos a szabàlyok...törvények betartàsa.
Amennyiben ez nem valòsul meg akkor az ideàlis àllamnak lòttek.
Addig amíg az egyéni boldogulàst.....a sajàt vàgyak kielégítését mindenek fölé helyezzük (làsd pszichològia...life coaching...tanàrok...pedagògusok...politikusok...szülök...stb) addig a közösségben belsö feszültségek romboljàk a lollektív tudatot.
Mi a kollektív tudat?

Hüség
Szerelem.
Becsület.
Igazmondàs.
Kitartàs.
Tisztelet.
Nagylelküség
Munkaszeretet
Honan veszem?

"31Fiam, ne felejtsd el tanításomat, és parancsaimat őrizze meg szíved, 2mert hosszú életet, magas életkort és jólétet szereznek azok neked! 3A szeretet és hűség ne hagyjon el téged: kösd azokat a nyakadba, írd fel a szíved táblájára! 4Így találsz kedvességre és jóindulatra Istennél és embereknél. 5Bízzál az ÚRban teljes szívből, és ne a magad eszére támaszkodj! 6Minden utadon gondolj rá, és ő egyengetni fogja ösvényeidet. 7Ne tartsd bölcsnek önmagadat, féld az URat, és kerüld a rosszat! 8Gyógyulás lesz ez testednek, és felüdülés csontjaidnak. "
Biblia Salamon Példabeszédek könyve

"54 A talpraesettet fel nem borítják, a jól fogódzót le nem taszítják. Fiak, unokák áldoznak néki. Aki az út-at fejleszti magában, abban valódi az erény; aki fejleszti a családban, abban bőséges az erény; aki fejleszti a falujában, abban kiváló az erény; aki fejleszti az országban, abban virágzó az erény; aki fejleszti az ég alatt, abban teljes az erény. Magunkban megismerjük a többit, egy családban a többit, egy faluban a többit, egy országban a többit, az ég alatt a többit. Honnan ismerem én az ég-alattit? A kevés által valamennyit."

Lao Ce Tao Te King.

"Platón az emberi lelket három különböző részre tagolta: az isteni ész és az érzéki világhoz tartozó a nemes bátorság és a ennél alacsonyabbrendű vágyakozás. A lélek e hármas felosztását a lófogat képéhez hasonlította: az ész a kocsihajtónak felel meg, a bátorság az engedelmes lónak, a vágyakozás az önfejű lónak.[26] A filozófus mindhárom lélekrészhez egy-egy erényt rendelt hozzá: az ész feladata az emberi lélekben az, hogy értelmessé váljon: erénye a bölcsesség. A tetterő feladata az észnek engedelmeskedni: erénye a bátorság. A vágyakozás erénye a mértékletesség. A lélek három fokának megfelelő erények fölé Platón egy negyediket rendelt: az igazságosság (dikaioszüné) erényét."
Platòn wikipédia

Hol vagyunk ezen irànyelvektöl?
Trillò fényévre.
Ez van.
Nem tehetsz semmit......csak belenyugszol.
:)

nemecsekerno_007 2019.01.06. 18:41:52

@élhetetlen: A nyugdíj egy szociális ellátás és az amit én javasolnék az a biztosítás jelleg felé mozdítaná.

Az egészségügy ugyanúgy szociális jellegű, ezeket a szocializmusból örököltük bár mást hazudunk magunknak évek óta a politikusok segítségével...

De biztos azért 47% az adóék mert különben a patás nem tudna eleget lopni....

Egyébként a külföldön dolgozókat lehetne először átterelni a biztosítás jelleg felé. Miért mi fizessük helyettük a nyugdíjakat.

Ez a "nincsen unokája azzal mi legyen" duma terelés, de ezt is írtam már sokszor... Tipikus "magyarázzuk meg miért nem lehet megcsinálni" Ilyen mentalitással sose lett volna iPhone, persze Mo.-on nem is lett.....

csakférfi 2019.01.06. 18:42:48

@Sir Galahad:

"Jó és rossz A jekánáknál annyira eltér a gyermekek és felnőttek viszonya a modern civilizációban lévőhöz képest, hogy nehezen illik rá a mi „nevelés” fogalmunk. A felnőttek nem csak a babáknak nem gügyögtek, hanem a gyerekekkel való kommunikációjuk is csak kis kérésekre és útmutatásokra korlátozódott. Például amikor a szobatisztaságra nevelték gyermekeiket, egyértelműen tudatták velük, hogy ezt kint kell csinálni, de sose mérgesen. A gyerek így megértette, hogy lehetnek olyan cselekedetei, amelyek nemkívánatosak, de sose érezhette, hogy ő maga nemkívánatos volna. A növekvő gyerekek a felnőttek beszélgetéseit messze a legtöbb esetben csak csendben hallgatták. Amikor mégis volt valami mondanivalójuk, figyeltek rájuk, és komolyan is vették. A gyerekeket lényegében nem tanították, csak ők maguk tanultak utánzással. Jean látta, amint egy két éves kislány érdeklődve odament a nők csoportjához, akik maniókát reszeltek. Kapott egy kis reszelőt, amit külön erre a célra készítettek, és egy kisebb maniókagumót. Egy ideig utánozta a felnőttek mozdulatait, bár a maniókán nem sok nyomot hagyott. Végül megunta, és elment. A nők közül senki se bíztatta a gyereket a munkára, és teljesen természetesnek vették a megjelenését és a távozását is. A gyerekek a legtöbb időt más gyerekek közt töltötték, általában a náluk kicsivel idősebbeket utánozni próbálva. A fiúk és a lányok is inkább a saját nemük társaságát keresték, de soha nem zárták ki egymást a játékaikból. A lányok már négy éves koruktól besegítettek a kisbabák gondozásába. A fiúk kis íjakat kaptak, kicsi, de hegyes nyílvesszőkkel. Gyakran szálltak kenuba csak gyerekek, fiúk és lányok vegyesen, és a zubogó vizű folyók trükkjeit gyorsan kitanulták. A jekánáknál lényegében teljesen hiányzott a jutalmazás és büntetés módszere. Valamint nem volt olyan kifejezésük a nyelvükben, hogy „jó gyerek” vagy „rossz gyerek”. Az utóbbinak a káros hatásait már láthattuk: amint a gyerek önképébe beépül, hogy ő rossz, úgy is viselkedik. Azonban amikor egy gyerek megpróbál besegíteni a felnőttek munkájába, vagy önállóan alkot valamit, ha ezért külön jutalmat vagy dicséretet kap, vagy a felnőtt mutogatja a társainak: „Nézd már, milyen aranyos!”, akkor ez a gyerek számára azt az üzenetet tartalmazhatja, hogy a felnőtt meglepődött a cselekedetén. Meglepődött, tehát nem ezt várta. Nem ezt várta, tehát az, hogy ő most jó gyerek, azt jelenti, hogy egyébként rossz. És így duzzogva vonul el. Ez a jelenet megannyi helyen játszódik le épp ebben a pillanatban is, és lejátszódik újra és újra, de a felnőttek mindig csak értetlenül tekintenek a „dacos” gyerekre, akinek „semmi se jó”. Érzelemmásolás Van még egy emberi tulajdonság, amely már a kisgyermekeket is segíti az ösztönös beilleszkedésben, amennyiben nem túl zavaros üzeneteket kapnak a környezetüktől. Ez az érzelmek lemásolásának képessége. Egy gyermek az anyja mellett már egész kis korában elkezdi tanulni, hogy melyek azok a körülmények, amelyeknek örülni, vagy amelyektől éppen félni kell."

utajovobe.eu/hirek/91-eu-tarsadalom-es-jog/3851-az-elveszett-boldogsag-nyomaban?highlight=WyJqZWFuIiwia29udGludXVtIiwiZWx2Iiwia29udGludXVtIGVsdiJd

Szemlélet vàltàs kellene.
De......

"Abban, milyen szabályokat fontos ilyenkor lefektetni a gyerekkel, segít a Szülő 2.0 blog bejegyzése, melyet Rét Ágnes jegyzett, és amelyet a következőkben idézünk."

femina.hu/gyerek/kamasz-gyerek-randizik/?cp=1#comment

Ràmàszunk a gyerek érzelemvilàgàra a "tudatossàg és nevelés" jelszavàval.
Értelmes generàciò?
Idea.....
Òriàsi a szélsöség a két "kultúra "között......nem is fogjuk soha "ledolgozni" ezt a hàtrànyt.
Maj az élet ràkényszerít.....majd....10....100....újabb 1000 év. Addig marad az "idea kergetés"....posztolàs.....kommentelés...
:)

2019.01.06. 18:57:01

@csakférfi:

Ha már Platónt idézted, itt egy másik, sokkal aktuálisabb gondolata:

"A demokrácia a csőcselék uralma, azoké, akik a szabadságot megfelelő erények
(például mértékletesség) hiányában a szélsőségességig fokozzák, s így a szabadságból
szabadosság lesz."

Behelyettesítem neked.

A demokrácia a (politikusok) uralma, azoké, akik a (hatalmat, az ország irányítását) megfelelő erények (például szerénység, alázat, önzetlenség) hiányában a ( pofátlan lenyúlás, a nagyképűség, a hatalmi gőg és a oligarchikus berendezkedésig) fokozzák, így a (demokráciából, autokrácia) lesz.

Ennyi.

csakférfi 2019.01.06. 19:00:32

@Látens Inszinuáció:
Igen......ennyi.
Így kell "boldogulnod" az életben.
Van aki....(túl sokan) boldogtanan?
:)

csakférfi 2019.01.06. 19:01:25

@csakférfi:
"Boldogtalan"....elütés.
Bocs.
:)

Sir Galahad 2019.01.06. 19:39:52

@élhetetlen: Ne haragudj, de úgy tudom, negyedik osztályig van délutánonként napközi - ingyen. E mellett igenis vannak plusz felzárkóztatást biztosító külön tanodák is. Én személyesen is ismerek olyan cigány önkormányzati vezetőt, aki évek óta működtet ilyet kis faluban. Természetesen állami támogatással. Abban igazat adok neked, hogy több hasonló kéne. De ez a bizonyos vezető is azt mondta, hogy a nagy gond az, hogy a szülők nem motváltak - pedig a tanoda ingyen van. Na most, ha azt mondanánk, hogy akinek a gyereke szorgalmas, az megkapja a csp száz százalékát (az kb. a fél havi cigi ára!), aki nem, az meg csak egy részét, az mindjárt javítana a motiváltságon.

élhetetlen 2019.01.06. 20:04:41

@Sir Galahad: Nem értjük egymást, ez reménytelennek tűnik. A már délelőtt szétszakadt pedagógus 40 napközisen nem tud segíteni. Megérné a pihent tanár, aki négy-öt gyerekkel beszéli át, hogy mit nem értenek, és készíti fel őket a folytatásra. Tudod, az ismersz olyat, és az általános között óriási a különbség, és, ha egy ilyen támogatás megvonást az ismersz olyat alapján hoznak, az nem jó. Mindegy.

élhetetlen 2019.01.06. 20:55:45

@nemecsekerno_007: Ja, értenem kéne. Te érted? . „mennyit hajlandóak engedni az életszinvonalukból az unokájuk magasabb netója érdekében”. Ez is a biztosítási jelleg felé terelés. Biztosan. Egy kicsit zavaros a mondandód, de legalább következetes ugyanaz (bár ez nem érdem).

csakférfi 2019.01.07. 07:31:38

@Sir Galahad:

"Na most, ha azt mondanánk, hogy akinek a gyereke szorgalmas, az megkapja a csp száz százalékát (az kb. a fél havi cigi ára!), aki nem, az meg csak egy részét, az mindjárt javítana a motiváltságon."

Ez így büntetés. Màrpedig az élet mebüntette a kérdéses szülöt. Ezzel csak fokoznàd a fàsultsàgàt.
Azonban ha....
A jòltanulò gyerek szülei dupla csp-ot kapna az alap (mostani àltalànos csp.) akkor motivàlnàl .
Csak megjegyeztem.
:)

Sir Galahad 2019.01.07. 09:01:11

@csakférfi: Ez már részletkérdés. Hozzáértők nyilván meg tudják mondani, a büntetés vagy a jutalom a nagyobb motiváló erő - én ehhez nem értek. Egy a lényeg, anyagilag érdekeltté kell tenni a szülőt abban, hogy a gyerek jól tanuljon.
süti beállítások módosítása